Zdroj

Ako vytvoriť web

Obrázok zdroja
Osvedčené postupy

Existuje mnoho dôvodov, prečo môžete potrebovať vlastný web – či už je ním zdieľanie toho, čo vás baví, vytvorenie komunity, alebo propagácia vašej firmy.

Možno už premýšľate, ako by to mohlo vyzerať a aké funkcie a obsah budete poskytovať.

No skôr než sa pustíte do práce, preskúmajme niektoré z hlavných krokov, ktoré treba podniknúť, návod, ako začať, a možnú cenu uskutočnenia vašej vízie.

Začnite stanovením cieľa

Aký je hlavný účel vášho webu? Ak je ním hlavne blogovanie, bude to mať veľký vplyv na typ rozloženia a navigačných prvkov, ktoré budete potrebovať. Ak ho plánujete používať na predaj výrobkov alebo služieb, budete potrebovať niečo bezpečné, nenáročné na orientáciu s možnosťou jednoduchej aktualizácie na pridanie nového inventára.

Rozpočet plánujte opatrne

Ceny vývoja webu sa pohybujú v intervale nula až niekoľko tisíc. Naozaj to závisí od typu webu, ktorý potrebujete, a od toho, čo pomocou neho plánujete dosiahnuť.

Ak potrebujete jednoduchý blogovací web, máte na výber množstvo bezplatných nástrojov a možností. Väčšina z nich sa používa jednoducho a intuitívne, takže nepotrebujete žiadne skúsenosti s dizajnom ani programovaním. Najlepšie zo všetkého je, že prevádzku môžete spustiť okamžite a nemusíte míňať peniaze na vlastného webového dizajnéra alebo vývojára.

Vyberte si vhodnú platformu webu

Väčšina ľudí nemá čas ani odborné znalosti na to, aby si od základov vytvorili vlastný web. V tom pomáhajú nástroje na tvorbu webu. Všetko naprogramujú za vás, takže stačí, aby ste si vybrali šablónu a prispôsobili ju pomocou vlastného textu, obrázkov a záverečných úprav.

Najťažšie na použití nástroja na tvorbu webu je rozhodnúť sa, s ktorým budete pracovať. Existujú stovky poskytovateľov a na prvý pohľad sa zdá, že všetci ponúkajú rovnaké alebo veľmi podobné služby.

Skôr než si vyberiete poskytovateľa, položte si otázku:

  • Ponúka zabezpečenú webovú adresu alebo možnosť pridať ju neskôr?
  • Používa sa intuitívne?
  • Môžete ho jednoducho prispôsobiť svojim potrebám?
  • Koľko stojí? Ide o jednorazový alebo mesačný poplatok?
  • Máte na výber množstvo šablón?
  • Ponúka technickú podporu? Je bezplatná? Poskytuje sa prostredníctvom e‑mailu, telefónu alebo četovacieho robota?
  • Ponúka doplnky alebo rozšírenia, napríklad pre videá alebo zaznamenávanie registrácií na odber bulletinu?

Veľa závisí znova od toho, na čo plánujete web používať. Nástroje ako Google Blogger môžu byť užitočné. Umožňujú vám vybrať si z rôznych šablón a štýlov vzhľadu. Je tu tiež služba Weby Google, ktorá môže byť skvelou možnosťou na propagáciu malej firmy alebo podujatia či na prezentáciu pracovného portfólia. Tento stručný sprievodca vám poskytne ďalšie informácie a pomôže vám informovane sa rozhodnúť.

Nastavte si názov domény

Mnohé bezplatné nástroje na tvorbu webu umožňujú vytvoriť jednoduchý blog bez toho, aby ste museli míňať peniaze na vlastný názov domény. Ak to s blogovaním myslíte vážne alebo váš web slúži na podnikanie, možno budete chcieť niečo viac prispôsobené a špecifické vzhľadom na to, čo ponúkate.

Potrebujete sa tiež zamyslieť nad tým, akú doménu najvyššej úrovne (top-level domain, TLD) budete používať. Ak je napríklad váš web zameraný na určitý región alebo krajinu, mohli by ste sa rozhodnúť pre prípony .uk, .fr, .sk a podobne. Ak má však globálnejší charakter, možno uprednostníte adresu s príponou .com.

Ďalšie veci na zváženie pri výbere TLD:

  • Dávajte si pozor na stúpajúce ceny. Niektorí poskytovatelia ponúkajú na začiatok zľavy a neskôr ceny zvyšujú.
  • Uistite sa, že daný názov domény ešte nie je chránený ochrannou známkou. Ak bude názov porušovať autorské práva inej značky, môžu vás prinútiť, aby ste ho zmenili a zaplatili právne poplatky. Ďalšie informácie o tejto téme nájdete tu.
  • Chráňte svoje osobné údaje. Pri registrácii domény budete musieť korporácii ICANN poskytnúť svoje údaje, ku ktorým môžu ľahko získať prístup šíritelia spamu a podvodníci. Môžete sa rozhodnúť, že svoje údaje nezverejníte, no niektorí registrátori si za túto službu účtujú poplatok, preto si to najprv overte.

Dobrým miestom, kde môžete začať pri výbere názvu domény, je Google Domains. Rýchlo informuje, čo je dostupné, koľko to stojí a upozorní aj na výhody alebo potenciálne nedostatky, napríklad ak sa názov ťažko vyslovuje alebo by ho poslucháč mohol zle zachytiť.

Vytváranie obsahu

Vybrali ste si platformu a naplánovali ste dizajn. Teraz nastal čas na vzrušujúcu úlohu: vytvoriť obsah, ktorý sa bude publiku páčiť. Dodržaním niekoľkých základných zásad ušetríte čas a peniaze a návštevníkov podnietite, aby sa vracali a prezerali si ďalší obsah.

Vyskúšajte tieto osvedčené tipy.

  • Google Trends je užitočná služba, ktorá umožňuje zistiť, čo ľudia vyhľadávajú a ako sa priebežne mení obľúbenosť určitých slov alebo slovných spojení. Môžete tiež zistiť, aký je záujem o váš obsah v rôznych regiónoch, a identifikovať potenciálne nové publiká po celom svete. Nezabúdajte, že ak chcete realizovať prieskumy a zistiť, čo je populárne alebo nové, môžete kedykoľvek použiť platformy sociálnych médií alebo iné skupiny online komunity.
  • Kým začnete vytvárať obsah, rozhodnite sa, ako často ho plánujete zverejňovať, a držte sa toho. Pamätajte, že kvalita je vždy dôležitejšia než kvantita.
  • Myslite na to, že nie každý konzumuje obsah rovnakým spôsobom. Niektorí uprednostňujú text, zatiaľ čo iní oceňujú rýchlosť infografiky alebo pohodlie sledovania videa. Časom zistíte, čo vaše publikum oceňuje najviac.
  • Keď začnete zverejňovať obsah, budete chcieť vedieť, odkiaľ prichádzajú návštevníci, ako vás nachádzajú a ktoré stránky pútajú najväčšiu pozornosť. Jedným zo spôsobov, ako to zistiť, je používať službu Google Analytics, ktorú môžete priamo prepojiť aj so svojím blogom, čím získate prístup k výsledkom v reálnom čase.
  • tomto sprievodcovi nájdete ďalšie nástroje a tipy na vytváranie obsahu pre návštevníkov, ako aj inšpirujúce príbehy úspešných z celého sveta.

Prevádzka vlastného webu môže byť zábavný a uspokojujúci spôsob, ako nadviazať kontakt s publikom a dosiahnuť osobné alebo obchodné ciele. Nástroje a tipy v tomto sprievodcovi vám pomôžu začať s tým a vyhnúť sa drahým chybám. Môžete použiť aj naše centrum zdrojov, ktoré vám pomôže preskúmať spôsoby speňažovania vašej prítomnosti na internete a doladiť vaše používateľské prostredie.